Hoe kun je als jonge bestuurder de kosten van je eerste verzekering laag houden?

Jonge bestuurder verzekeringenHet zou eigenlijk niet mogen, maar verzekeringsmaatschappijen zijn geneigd te generaliseren bij het inschatten van risico’s. Dus wordt jij als jonge bestuurder die voor het eerst een autoverzekering wil afsluiten meteen geplaatst tussen de statistieken van je leeftijdgenoten. En die zijn niet altijd even best. Volgens de cijfers veroorzaken mannelijke bestuurders van 18 en 19 jaar drie keer meer ongevallen dan het gemiddelde. Voor jonge vrouwelijke bestuurders is dit minder, maar toch ook hoger dan het gemiddelde. De verhoogde kans op schade maakt dat de premie voor een autoverzekering voor personen beneden 26 jaar aanzienlijk hoger uitvalt. In het bijzonder als het de eerste autoverzekering betreft waarbij de verzekeraars niet kunnen terugvallen op een schadeverleden van de bestuurder. Toch kun zijn er manieren om de premiekosten positief te beïnvloeden.

De auto.

Van de auto waarvoor je een verzekering wil afsluiten met jou als hoofdbestuurder moet de motorinhoud minder zijn dan 1.4 Liter (1400cc) voor een benzinemotor, en minder dan 1.6 Liter voor een dieselmotor. Verzekeraars gaan ervan uit dat voertuigen met een minder krachtige motor minder schade zullen aanrichten bij anderen.
Indien je een full-omnium verzekering (All Risk) wil afsluiten, waar bij schuld ook de schade aan het eigen voertuig wordt vergoed, moet de auto tweedehands zijn (bij voorkeur ouder dan 4 jaar). Voor een nieuwe auto zal een full-omnium verzekering bij een jonge bestuurder excessief hoog uitvallen. De meeste verzekeraars zullen deze waarschijnlijk niet eens willen afsluiten.

Noot: Een aantal verzekeraars is slechts bereid de wettelijk verplichte BA autoverzekering af te sluiten voor een voertuig waarvan de hoofdbestuurder jonger dan 26 jaar is.

Stage defensief rijden.

Aangezien je geen schadeverleden hebt waarmee je kan aantonen dat je geen onverantwoordelijke bestuurder bent zul je in de aanvraag voor een autoverzekering jouw persoonlijk profiel moeten verbeteren. Dit kan door naast het rijbewijs een stage defensief rijden succesvol af te ronden. Deze worden verzorgd door gespecialiseerde centra zoals FEBIR (Federatie voor Belgische Instituten voor Rijvaardigheid), maar tegenwoordig ook door de verzekeringsmaatschappijen zelf (in combinatie met een autoverzekering).

Noot: Bij een stage defensief rijden wordt je stuurvaardigheid beoordeeld, en wordt je middels theorie en praktijk aangeleerd om plotse onverwachte gebeurtenissen te ontwijken. Ook worden tips bijgebracht om je eigen veiligheid en die van anderen te verbeteren. Een stage defensief rijden kost bij FEBIR rond € 140.

De 29/29 regeling.

Deze regeling is door de Belgische overheid in 2003 met de autoverzekeraars overeengekomen en stelt dat een persoon jonger dan 26 jaar evenveel betaalt als een 29-jarige, plus een toeslag van maximaal 29%. In theorie een mooie compromis, maar er zijn ook een aantal beperkingen aan deze regeling gebonden. Zo mag de jonge bestuurder niet meer dan 2 passagiers vervoeren en op weekend- en feestnachten na 12u niet zelf rijden. De 29/29 regeling wordt niet door alle verzekeringsmaatschappijen aangeboden.

Research.

Bij de verzekeringsmaatschappijen liggen de premies voor jonge bestuurders ver uiteen. Voor geen enkele andere categorie zijn de verschillen zo groot. Het is daarom aan te raden om meer dan gebruikelijk onderzoek te doen en daarbij vooral het effect van de variabelen in de computermodellen van de verzekeraars te bestuderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

question razz sad evil exclaim smile redface biggrin surprised eek confused cool lol mad twisted rolleyes wink idea arrow neutral cry mrgreen

*